Marknadsledande på integrationer

Rätt integrationer gjorda på korrekt sätt är hjärtat i er digitala verksamhet. Att dela relevant data mellan relevanta system minskar redundans och ökar effektiviteten lika mycket som dåligt genomtänkta integrationer kan skapa en helt motsatt effekt.

Vi har lärt oss oss hur en lyckad och felfri integrationsprocess fungerar genom vår mångåriga erfarenhet. Med Emotion som er partner säkrar ni er nuvarande och framtida digitala strategi för en sömlös digital infrastruktur.

Integrationsverktyg

En god nyhet är att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt när du gör systemintegrationer. En solid grund för systemintegrationer skapades när principen för Enterprise Integration Patterns publicerades i en bok med samma namn. Vi använder verktyg som gör systemintegrationer enklare genom att eliminera vanliga moment när man utvecklar en integration. Oavsett källa eller destination för er information kan det finnas generiska verktyg för att förenkla integrationsarbetet. Skulle du vara intresserad av att diskutera ert arbetsflöde för integrationer? Låt oss tillsammans titta på er integrationskarta (IK). Har ni ingen? Vi kan hjälpa er att utveckla en integrationskarta. Kontakta oss idag för en gratis konsultation.
scheme

Vilka system vill ni integrera för att ta nästa steg i er digitala evolution?

asset1Affärssystem (ERP) och E-handel

Ett flöde utan redundant arbete kan skapas mellan er e-handelsplattform och ert affärssystem. Med en stabil integration och regler som passar er organisation så skapas en snabb och felfri orderhantering som ökar kundnyttan och kundnöjdheten.

Läs mer
asset2Affärssystem (ERP) och PIM (Product Information Management)

Ett affärssystem är till för de finansiella delarna i en verksamhet och inte för att hantera och lagra produktinformation. Skapa en integration mellan ert affärssystem och ett PIM-system för att ge produktinformationen rätt förutsättningar för att kunna bearbetas och berikas på ett effektivt sätt.

Läs mer
asset3PIM och E-handel

Arbetar ni med att manuellt flytta olika delar av informationen idag mellan olika system och saknar en bra databas för produktinformation så kan de vara en väldig god ide att skaffa ett PIM som är integrerat e-handel. Har ni ett PIM i grunden är ni oberoende av andra systems hantering av data och sparar den på ett ställe.

Läs mer
asset4CMS och E-handel

Det finns leverantörer som erbjuder kraftfullare separata system än de som är inbyggda i e-handelssystemet. Med ett externt CMS skapar man kraftfulla kampanjer och skiljer sig från mängden.

Läs mer
asset5WMS, affärssystem och e-handel

Ett sömlöst system som hanterar ordern från det kunden lägger sin order till att den är levererad är en av verksamhetens viktigaste flöden. Med korrekt byggda flöden mellan systemen förkortas ledtiden och ge en fler nöjda kunder. Genom att eliminera manuell hantering av information skapas ett säkert flöde med minimal påverkan av den mänskliga faktorn och sparar både tid och pengar.

Läs mer
asset6WMS och PIM

I kundspecifika lösningar kan det finnas behov att även samla och strukturera lagerdata genom en integration mellan ert WMS och PIM. För att marknadsavdelningen skall kunna skapa bra kampanjer eller prioritera sitt arbete behöver de ha en översikt över hur mycket det finns i lager av en specifik produkt.

Läs mer
asset7E-handel och marknadsplatser

Genom små tillämpningar kan man skapa en integration mellan e-handelssystemet och marknadsplatser som Amazon, Fyndiq, CDON, Elgiganten Marketplace, Ebay och Tradera. Har man inte så många artiklar så kan en koppling direkt till e-handelssystemet vara tillräckligt. Genom en integration kan man också ta in ordern via e-handelssystemet för vidare integrering med affärssystemet.

Läs mer
asset8PIM och Marknadsplatser

Att publicera på marknadsplatser kräver mer information än vad man vanligtvis har lagrat i ett e-handels- eller affärssystem. Marknadsplatser har andra kategoriträd och variabler som de använder för att publicera sina produkter. Genom att integrera produktinformationen till en marknadsplats genom ett PIM-system får man en kraftfullt verktyg med full översikt över vilka produkter som behöver uppdateras för att kunna publiceras på en marknadsplats.

Läs mer
asset9E-handel till frakhantering

Även om vi skulle rekommendera att inte hantera order i e-handelssystemet så finns det ibland en anledning till att göra det. Oavsett anledning kan vi skapa en integration med era logistikpartners.

Läs mer
Skall vi tänka högt tillsammans? Hör av dig!
Jimmy Ingvarsson (Country Manager)
phone +46 (0)79-313 92 65
manager
Frågor och svar
Hur skall vi bygga vårt system?
Vi på emotion kan hjälpa er att se över er digitala infrastruktur och koppla samman vår kunskap inom operativ e-handel med er erfarenhet.. Vi diskuterar Inte bara nuläget utan även vilka behov ni kommer att kunna ha i framtiden. Det är viktigt att vi tillsammans bygger en infrastruktur som är dynamisk och utbyggbar så att ni kan skala upp ert system när ert företag växer. Fundera på vad ni skulle vilja göra och ha med detta i åtanke när ni skapar eller vidareutvecklar er digitala infrastruktur.
Emotion är mer än en leverantör och är er partner för framtiden.
Specialiserade system eller allt i ett-system?
Det första är att ni behöver se över era behov. Räcker de ofta förenklade funktionerna som finns i ett allt i ett-system för er verksamhet eller har ni ett behov fler avancerade funktioner med möjlighet till tillämpningar?

Ett system erbjuder en komplett lösning med alla funktioner som du tycks behöva. De har då delad fokus på alla dessa funktioner och måste få dem att fungera tillsammans. Man kan anta att flera funktioner kan hamna i periferin under långa perioder då företaget fokuserar på nyckelfunktionerna som är de delar som skapar nya kunder och all extra funktionalitet hänger inte med i konkurrensen.

Fördelar:
— Lägre uppstartskostnad
— En inloggning för alla funktioner

Ett företag som fokuserar all sin kraft på en eller ett fåtal funktioner och syften gör allt för att bli marknadsledande inom sitt segment. De vill göra en sak och göra den så bra som möjligt. Ett exempel på detta är ett PIM-system. Systemet vill endast hantera din produktinformation och bygga funktioner för att man så snabbt, säkert och smidigt kan uppdatera sin produktinformation. De till och med avråder från att ha sina priser i sitt PIM då ett affärssystem är betydligt bättre på att hantera detta.

Fördelar:
— Bättre funktionalitet
— Mer skalbar
— Bättre för integrationer med andra system
— Högre effektivitet
— Erbjuder oftast möjlighet till egna tillämpningar direkt i systemet
— SSN Single sign-on
— Tredjepartstillverkade plugins för att hantera extra funktionalitet
— Ingen eller väldigt liten inlåsningsprincip
— Effektiv digital arbetsmiljö ger nöjd personal och lägre personalomsättning
Vad är inlåsningsprincipen?
Ett uråldrat synsätt var att göra det så svårt som möjligt för en kund att byta till ett konkurrerande system. Genom att låsa hela eller delar av informationen blev det i stort sätt omöjligt att byta system. I en del licensavtal var det till och med avtalat att systemleverantören ägde informationen som kunden matar in i systemet vilket förbjöd dem att flytta eller kopiera informationen utan tillstånd. Det tillståndet gav aldrig eller kostade så mycket att det inte fanns något initiativ att göra det. Det känns nästan overkligt men det finns fortfarande leverantörer som arbetar efter denna princip, även om det sakta försvinner eller ändrar uppfattning.

När ni väljer system och leverantör så fråga dessa frågor:
— Vem äger informationen som vi matar in i systemet?
— Kan vi exportera all data själva genom inbyggda exportfunktioner?
— Vad kostar det om vi vill få ut all information ur våra system som inte har någon exportfunktion?

På Emotion arbetar med ett modernt tankesätt där vi endast arbetar med system där ni själva äger 100% av datan ni matar in i systemen. Om ni av någon otänkbar anledning vill avluta ert samarbete med oss så skall nil på ett enkelt sätt kunna få ut all information ni behöver för att kunna byta system eller leverantör. Vi garanterar att ni kan få ut denna information själva och i de fall det behövs teknisk hjälp så står vi för den kostnaden.