Öka försäljningen på med ett integrerat Amazon.se

Att sälja på Amazon öppnar upp en världsomspännande marknad med enorm potential. I Sverige lanserades Amazon.se i oktober 2020 och beräknas bli den största marknadsplatsen inom kort.

Vill du vara med och sälja på Amazon.se så är Emotion er partner. Vår personal har själva varit handlare på Amazon och kan guida er genom er integration med era befintliga system.

Sömlös integration mellan e-handel, affärssystem och Amazon.se

Med en fullständig integration undviker ni den tidskrävande processen att publicera produkter på Amazon och minimera risken för lager- och prisfel.

amazon1Produktinformation på Amazon.se

Med en smart lösning med Akeneo PIM kan vi skapa alla de extra attribut som är unika och behövs på Amazon.se.

Med full kontroll över vad som saknas kan ni arbeta snabbt och effektivt för att få så många produkter som möjligt redo för publicering på Amazon.se.

Läs mer
amazon2Standardiserad produktinformation

Med Akeneo PIM är det lätt att se vilka produkter som behöver berikas för att kunna publiceras på Amazon.se. Med inbyggda verktyg går det att få en överblick över processen och dedikera tid åt den produktinformation som behövs.

Läs mer
amazon3Automatisk lagerhantering

Att uppdatera lagersaldon manuellt är ett tidskrävande arbete och kan dessutom generera beställningar på produkter som är slut. Detta skapar missnöjda kunder och en sämre ranking hos Amazon.se. Med en integration av ert lagersaldo uppdateras det på bestämda intervaller mot det system som ni valt som lagerhanterare.

Läs mer
amazon4Ändra priser

Fler kanaler kräver mer jobb med att kontrollera och ändra priser. Att manuellt hålla koll på tusentals produkter i en omnikanal är i stort sett omöjligt. Om ett pris skall sänkas i alla kanaler påverkar det försäljningen positivt. Om någon Amazon ligger utanför denna prissänkning missar ni möjligheten till en ökad försäljning. Om priset behöver ökas och detta missas på Amazon.se minskar er förtjänst och kanske även förlorar pengar.

Med en integration av priserna sker denna uppdatering automatiskt. Vi kan sätta regler för att följa er vanliga prissättning, sänka priset för specifika kampanjer för Amazon.se och även lägga på eller dra av på priset beroende på vilken prisbild ni vill visa hos Amazon.

Läs mer
amazon5Etablering mot fler marknader

Amazon är redan en lokalt etablerad marknadsplats i närmare 30 länder såväl som att i stort sett hela världen kan beställa från dem.

Genom en färdig integration kan man. När man är redo, etablera sig på andra marknader på ett enkelt sätt.

Det kan finnas flera hinder som till exempel logistik, kostnader, tid eller lokala regler som gör att man inte bör etablera sig på alla marknader på en gång.

Vi diskuterar gärna era framtidsplaner så att ert system är redo för en etablering utomlands.

Läs mer
amazon6Integrering av logistik

Med en smart integration med TA-system eller logistikpartner kan vi automatiskt hämta och skicka in sändningsinformationen till Amazon.se vid leverans. Detta säkerställer en snabb och tidsbesparande process som också ger kunden en förbättrad köpupplevelse.

Läs mer
Skall vi tänka högt tillsammans? Hör av dig!
Jimmy Ingvarsson (Country Manager)
phone +46 (0)79-313 92 65
manager

Vad vill ni ha hjälp med?

Integration med Amazon API

Emotion är experter på integrationer och API. Med vår hjälp kan vi skräddarsy er integration mot Amazon. Vi går tillsammans igenom och skapar eller utökar er integrationskarta (IK) och hittar den bästa lösningen i er digitala infrastruktur där vi kan planera en sömlös integration med så små ändringar i er befintliga struktur.

En Amazonbeställning är en vanlig beställning

För olika avdelningar i ert företag så behöver inte all information vara tillgänglig för alla. Det kan vara en stor fördel för till exempel lagerpersonalen att få in alla order i sitt vanliga arbetsflöde utan att veta i vilken kanal den är såld. Beställningen plockas, packas och skickas utan irrelevant information om beställningens ursprung. Denna information blir sedan tillgänglig för den som behöver veta det. Försändelseinformation skickas till Amazon.se, att ordern är skickad skickas till ekonomi, och relevant information blir tillgänglig för kundtjänst.

Var först på Amazon.se

Även om Amazon.se redan har öppnat så är det få handlare som integrerat sina produkter. Genom att vara med i starten så blir era produkter bättre exponerade mot svenska kunder och får in betydelsefull statistik som är av betydelse för er framtida ranking av era produkter hos Amazon.

Börja sälja på Amazon.se

Har ni inte testat att sälja på Amazon än? Det är en bra idé att testa att manuellt lägga ut några produkter som man vet kan vara lämpliga för Amazon. På så sätt lär man sig hur deras system och flöde fungerar.

Om man tar beslutet att börja sälja på amazon.se är det viktigt att man på ett enkelt sätt får ut så många av sina produkter som möjligt. Precis som i er egen webbshop är det ofta variationen som skapa volym och inte enskilda produkter.

Kontakta oss gärna för rådgivning även innan ni bestämt er för att skapa en komplett integration med Amazon.se.

Säljer ni redan på amazon.se?

Hindrar det manuella arbetet med produkt- och orderhantering er från att öka försäljningen på Amazon? Med mer automatiserade integrationer flyttar ni tid från produkt- och orderhantering till att kunna publicera mer produkter och hantera fler beställningar. Med er nyvunna frihet kan ni också berika era produktbeskrivningar för att skapa mer intresse och försäljning.

Marknadsandelar Amazon.se

Då Amazon är ny på svenska marknaden så är det svårt att förutsäga hur stor marknadsandel de kommer att ta. Under 2019 hade Amazon 35% av onlinehandeln i USA och 30% i Tyskland. Andelen köp på marknadsplatser har traditionellt haft en lägre andel i Sverige än i resten av världen och det går inte att förutspå ifall deras marknadspenetration blir lika hög i Sverige.

Men tänk om Amazon når en marknadsandel om 25% så motsvarar det cirka 22 miljarder kronor baserat på den svenska onlineförsäljningen 2019.

Ställ er nu frågorna:

Har vi inte råd att stå utanför Amazon på sikt?
Har vi några fördelar att vara tidigt ute?
Klarar vi oss inte utan 25% av vår omsättning?

Har ni tre ja på dessa frågor. Kontakta oss idag så hjälper vi er.